دسترسی سریع
پنج شنبه ٢٨ تير ١٤٠٣
En


 چاپ    ارسال به دوست

 

 

روابط عمومی معاونت آموزشی:

هم اندیشی کارگروه اعتلای اخلاق حرفه ای کلان منطقه ای 9 آمایشی کشور در سبزوار

در راستای ارائه گزارش عملکرد صورت پذیرفت؛

بنا به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی جلسه کارگروه اعتلای اخلاق حرفه ­ای با حضور دکتر مدبر دبیر کارگروه اخلاق حرفه ­ای کلان منطقه 9 و نمایندگان دانشگاه­های مشهد، بیرجند، خراسان شمالی، گناباد، نیشابور، اسفراین و تربت جام ، با هدف ارائه گزارش عملکرد کارگروه و برنامه های پیش­رو در هر دانشگاه مهرماه سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار برگزار شد.

در حاشیه این نشست دکتر مدبر دبیر کارگروه اخلاق حرفه­ای کلان منطقه 9 با اشاره بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای که یکی از بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به شمار می‌رود در گفتگو با وبدا اظهارداشت: این بسته ناظر به دو سیاست، نهادینه‌سازی رویکرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت و نهادینه‌سازی اخلاق حرفه‌ای است.

وی افزود: در صورت تحقق بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای انتظار می‌رود الزامات ساختاری و برنامه‌ای به منظور اعتلای اخلاق حرفه‌ای همچنین شاخص‌های تحقق اخلاق حرفه‌ای در محیط‌های آموزشی مرتبط با علوم پزشکی تدوین شود.

مدبر ادامه داد: تدوین برنامه‌های اعتباربخشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در حوزه اخلاق حرفه‌ای و شفاف‌سازی وظایف و اختیارات حوزه‌های ستادی و محیطی در زمینه اعتلای اخلاق حرفه‌ای همچنین طراحی الگوی بهره‌مندی از آموزه‌های دینی در راستای اعتلای اخلاق حرفه‌ای می‌تواند یکی از مواردی باشد که در صورت تحقق بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای به آن دست یابیم.

وی بیان کرد: ارتقای دانش و انگیزش اعضا هیات‌ علمی دانشگاه‌ها در زمینه اخلاق حرفه‌ای از مجرای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت آکادمی از دیگر خروجی‌های مورد انتظار بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای است.

دبیر کارگروه اعتلای اخلاق حرفه ای کلان منطقه ۹ آمایشی، طراحی و اجرای مدل بومی برنامه درسی مبتنی بر ارزش را یکی از محورهای بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای عنوان کرد و گفت:‌ طراحی و استقرار نظام دیده‌بانی، نیازسنجی، آسیب‌شناسی و ارتقا ارزش‌ها و اخلاق حرفه‌ای پزشکی در نظام آموزش عالی سلامت از دیگر محورهای این بسته به شمار می‌رود.

مدبر تصریح کرد:‌ تدوین و اجرای برنامه جامع مدیریت کوریکولوم پنهان برای نهادینه سازی ارزش‌ها و اخلاق حرفه‌ای در موسسات آموزش سلامت، همچنین ترویج و توسعه زیرساخت‌های اخلاق‌های حرفه‌ای در مراکز آموزش عالی نظام سلامت از محورهای بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای محسوب می‌شود.

دبیر کارگروه اعتلای اخلاق حرفه ای کلان منطقه ۹ آمایشی در پایان افزود: استقرار نظام پایش رعایت استانداردهای اخلاق حرفه‌ای در حوزه‌های آموزش، پژوهش،‌ درمان و امور اداری همچنین لحاظ نمودن شاخص رعایت استانداردهای اخلاق حرفه‌ای در رتبه‌بندی و اعتباربخشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی علوم پزشکی از اهداف محور تدوین و اجرای برنامه جامع مدیریت کوریکولوم است.

در ادامه جلسه سایر نمایندگان، به ارائه عملکرد کارگروه اعتلای اخلاق حرفه ­ای در دانشگاه خود پرداخته و برنامه­ های عملیاتی خود را تشریح نمودند.

در ادامه کاظم مسکنی مدیر گروه اخلاق پزشکی وحرفه ای ومسئول کارگروه اعتلای اخلاق دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز با اشاره به این مطلب که :اخلاق گم شده عصر حاضر است

دنیای امروز براین اعتقاد است که محیط حق دارد و سازمان تکلیف پس هر سازمانی که حقوق مراجعان خود را در قالب اخلاق حرفه ای بیشتر رعایت کند به راهبرد موفق تری در مسیر بقا و توفیق خود دست یافته است

راهبرد فرهنگی سازمان ارگانیک در مقابل مکانیک با خصلت انعطاف پذیری و خود مراقبتی راهگشای بسیاری از مشکلات فراروی اخلاق حرفه ای است

مراقب باشیم که پندار کم کم گفتار و سپس کردار و در نهایت. عادت و در غایت مسیر شخصیت خواهد شد

برای اینکه یک رفتار فرهنگ شود زمان طولانی باید سپری شود

و در این راستا همگامی و همراهی تمام ارگانهای پیکره اجتماع باید باهم به سوی آرمان مشترک حرکت نمایند

ما با تدوین برنامه عملیاتی متناسب با اسناد بالادستی و نقطه راهبردی. مطلوب ارتقاء کمی و کیفی اخلاق حرفه ای را در دانشگاه هدف دست یافتنی خود می دانیم که در این رهگذار دانشجویان و اساتید و تمامی شاغلان را به یاری فرا میخوانیم تا در کارگروه های مرتبط نقشپذیر این وظیفه خطیر باشند


 

 

تاریخ درج خبر: يکشنبه ٢٢ مهر ١٣٩٧    / شماره خبر:  ٩٠٨٩  / تعداد بازدید:  4291

 


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: